fredag 25 november 2011





Hälsoprofil & Heartware v 47

Vi har haft en bollperiod nu med olika bollekar och spel, och blandat den med hinderbanor som främjar konditionen och grovmotorikens alla delar.

Bollekarna som är populärast just nu är Harry Potter-kull som är en lek i full fart med 2 lag som skall försöka kasta ner 3 koner som det andra laget har uppe på en plint på sin sida. Man använder 1-2 skumbollar och skall också kasta på motståndarna för att bränna dom till stenar. Om man blir förvandlad till en sten är det bara Harry Potter (en man utsett i sitt lag som är superhemligt för dom andra) som kan fria den personen. Så det gäller att också se till att inte Harry blir kullad för då är det kört!... Det är ganska många moment i Harry Potter-leken att tänka på, den är inte helt enkel, men den fungerar faktiskt att leka även för förskoleklassarna.

Minutboll är också en populär bollek med 4 lag som har varsin kvarts-ruta i salen. När jag blåser i pipan och kastar ut 2 skumbollar skall man snabbt som blixten kasta bort bollarna från ens egen ruta så fort som möjligt hela tiden och när 1 minut har gått så blåser jag i pipan igen och det lag som då har en boll i sin ruta precis just då blir av med en poäng (.. i form av västar - man får 3 västar var vid start ) En kul lek där precis vem som helst kan vinna, eftersom det också gäller att ha TUR. Intensiv lek där alla är delaktiga med mycket kastträning.

... och hinderbanorna försöker jag variera så mycket som möjligt! Denna veckan fick också Mira, Karolina och Julia bygga bana på egen hand på morgonen där jag bara fanns till hands och det blev en jätterolig bana. Spännande att se vad alla barnen kan bygga själva för att få med så många moment som möjligt, och få dom engagerade i lektionerna på ett annat sätt. Det kommer jag att fortsätta med!

Vi har också haft massagesagor och olika avslappningsövningar med yogabandet denna veckan. Bl a så har jag hittat på egna sagor som jag berättar och barnen får då själva "måla" rörelserna på ryggen på sin kompis när den ligger ner på mage. Och sen byter man och får höra en ny saga.

Ha nu en skön adventshelg! Det var jättefint i kyrkan idag! :)

Kram Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar