fredag 17 februari 2012


















Hälsoprofil och Heartware V 7

Vilken vecka!!

"Gripsholmsskolans VinterÄventyr 2012" som genomfördes under tre intensiva dagar blev helt fantastiska!
När jag nu efteråt tänker tillbaka på dagarna denna veckan så blir jag riktigt djupt imponerad av den kämpaglöd och glädje barnen har visat.
" Det här var den bästa dagen i mitt liv " har jag hört ett flertal gånger, och det känns så jättebra att jag fått vara med på den :)
Vi hade 3 olika dagar och 3 olika väder. De yngsta i årskurs 1 hade det tyngsta skidåkarvädret på onsdagen, 20 cm nysnö, 7 km ospårat och uppförslut nästintill hela vägen från golfklubben till Fredrikshall. Det tog 2 timmar att komma upp.
Första dagen med 3:or och 4:or var det ett tunt snötäcke, lite soligt och lite mulet och -3 gr. Det var en trevlig och relativt snabbåkt dag, ca 1 tim och 20 min. Sista dagen, torsdagen med 2:orna, var det däremot 14 minusgrader, massor av snö och klar himmel. Alla barnen var vita i håret av kylan och en del blev lite oroliga om det skulle försvinna!;)...

Äventyret gick till enligt följande:
Vi åkte först skidor över golfbanan ca 2 km, därefter lyfte vi barnen över till en fårhage och åkte på den 1 km ytterligare till vätskekontrollen som låg halvvägs bort där mormor Anita stod och serverade varm choklad. Vid vätskekontrollen delades alla upp i 4 st landslag ( Hockey, skridskor, skidor och snowboard) och där började dagens OS-tävlingar med att klura ut ett ord på en viktig svensk person på 10 bokstäver 2 km på vägen upp till Fredrikshallspåret. Svanstavägen är nämligen en ganska jobbig väg upp till motionsspåret, så det behövdes något annat att tänka på...
När vi kommit fram till Fredrikshall bjöd Jenny och hennes hund Viivi oss på varm saft och frukt. Lite fri lek innan lunchen som bestod av 2 st hamburgare var och en festis blev det.
Därefter körde vi igång de 4 OS-grenarna där det hettade till och blev RIKTIG tävling!

"Smäll The Balloon"- där man tillsammans i laget skulle lotsa en kompis genom att beskriva (inte leda eller springa runt) från starten till en ballong som var fastsatt i ett träd 80 meter upp i skogen som skulle smällas. Kompisen man lotsade kunde inte se, den hade en dubbel nerdragen mössa i ansiktet, gummisnodd under hakan och jag hade satt fast en grillpinne uppe på huvudet på denna personen med gummisnodden. Spetsen på grillpinnen skulle smälla ballongen då förstås, och allt skulle ske på tid och 5 personer i laget skulle genomföra detta medan övriga hjälper till på vägen upp, som sagt.

"Chippens Backe - Pulkarace"- Jag hade tänkt 100 åk i "Chippens backe", men begränsade till 30 för de yngsta och 40 för de äldsta. Då skulle man göra detta på tid och turas om i laget och springa upp med pulkan till starten och åka i mål 30 resp 40 gånger. Suuuperjobbigt!!
Juho hade den stationen.

"Rakenna Pesä" - "Bygga Bo" på finska. En station där man skulle bygga en koja/bo på 20 minuter och den skulle "inte bara vara en vanlig" koja utan det skulle bedömas i 3 st kriterier: Utseende/ kreativitet/smakfullhet, funktionalitet, samarbetsförmåga i laget. Maxpoängen var 3 på varje kriterium och Jenny fick vara domare där.

"Number Jump" var en OS-gren där jag hade målat upp en cirkel röd och blå med en diameter på ca 5 meter. I ringen låg 100 st färgkort med siffror mellan 1-20 och man skulle i tur och ordning på tid gå in i ringen och ta färgkorten i samma färg i rätt ordning. Lagkamraterna får heja på utanför ringen men även coacha lagkompisen var korten låg fram till en bra tid.

Alla OS-grenarna hade i botten tanken "Hjärna, Hjärta och Hälsa" som är skolans ledord. Samarbeta, problemlösa så snabbt man kan och röra på sig.

Jag är helt övertygad om att vårt samarbete med Renata Chlumska som berättar om sina otroliga äventyr, peppar oss och pratar med barnen om att kämpa på och bl a ta ett steg i taget sår MÅNGA KÄMPAFRÖN i våra fantastiska elever! TACK Renata!
Ibland tänker jag faktiskt: Vart skall detta sluta med alla dessa ambitiösa barn i vår skola? Vad kommer dom att bli när dom blir vuxna med allt detta driv!? :) KUL!

Ha nu ett skönt sportlov allesammans!!! Själv åker jag upp till min brors familj i Mora och åker skidor i Grönklitt med min dotter Selma och brorsdotter Moa under några dagar. Ska bli helt underbart!

Många Varma Kramar till er Alla! <3
// Ulrika

1 kommentar:

  1. Jisses Ulrika! Vilket fantastiskt jobb du och kollegorna gjort! <3

    SvaraRadera