torsdag 10 april 2014

Hälsoprofil och Heartware v 15

Nu börjar vi nosa på våren och det har varit uppladdning för F-3 med Renata inför Sommarexpeditionerna. Hon pratade mycket om att satsa fullt på att bli sitt bästa "JAG" och inte jämföra sig med andra vilket är lätt att göra både för stora och små. Hon tog upp målbilder och hur man kommer till målet med hjälp av att bryta ner allt i delmål för att allt skall bli lättare och roligare. Det gäller också allt, inte bara under äventyren.
Utrustning, mat och överhuvudtaget att förbereda sig väl är också viktigt inför lite större arrangemang som en expedition. Man kan inte kolla om cykeln har luft samma morgon man skall cykla till exempel…
På tal om det så är det fullt med föräldrar som vill vara med på expeditionerna nu. Jag kan tyvärr inte ta hänsyn till om någon har varit med tidigare och den som inte varit det anmäler sig nu efteråt då det är fullt, för det är först till kvarn som gäller. Och att maila till mig. De som fått svar från mig är antagna till att vara med.


Vi kommer att ha löpträning i alla klasserna nu också en gång i veckan och sikta på att göra bra ifrån oss om vi vill vara med på Stockholm Minimarathon söndagen den 1 juni. Jag hoppas så många som möjligt vill vara med då detta har blivit en trevlig tradition på vår skola. Sista anmälningsdag är 2 maj.

Mammor och övriga kvinnfolk, såsom även personal, har också sin egen tradition den här tiden. Vi åker till VÅRRUSET och springer på Norra Djurgården måndagskvällen den 26 maj. Det är ett jättestort lopp med ca 20 000 löpare på plats denna kväll, endast kvinnor! Vårruset går i hela Sverige och det är 5 km långt, vilket i princip alla kan klara av. Efter loppet sätter vi os i gröngräset och har picknick tillsammans. Brukar vara jättekul! Sista anmälningsdag var idag. Har man missat detta anmäler man sig på egen hand via hemsidan www.varruset.se.

Övriga händelser är Stafettkarnevalen i Helsingfors där vi som bäst börjat träningen med årskurs 4. Vi är några lärare som turas om att träna med eleverna och ser fram emot trevliga dagar tillsammans i tävlingens tecken 22-25 maj.

Orientering skall vi börja med veckan efter valborg, och sommaraktiviteterna/idrotterna fotboll och brännboll. Orientering är faktiskt bland det bästa jag vet, en sport som har allt, (hjärna hjärta och hälsa) för att det skall gå bra. Jag har tillsammans med min familj tävlat mycket i det i mina ungdomsår när jag växte upp i Västmanland.

Linda och jag håller på att MUGI-testa alla våra elever till och med årskurs 4 nu också. Känns tillfredsställande att varje gång vi har det se en utveckling hos de flesta. Jag ser störst utveckling hos de svagaste och yngsta eleverna från gång till gång. Och jag känner instinktivt att det är killarna som faktiskt mest har behållning av att ha så mycket idrott på schemat då det är dom som förbättras snabbare och förhoppningsvis får bättre koncentration i klassrummet efter idrottslektionerna för att tillgodogöra sig all inlärning där, vilket jag är helt övertygad om att så är fallet.

Inte nog med alla 5 stora expeditioner, Stafettkarnevalen, Vårrus, Minimaran och annat. Nu på torsdag är det Skärtorsdag och då är det dags för vår traditionella löpning "CHICKENRACE" som går runt Hjorthagen. Alla springer hela Hjorthagen runt på 3,5 km utom förskoleklasserna som springer Trekantsvarvet i Hjorthagen.
Och: Så många som möjligt får denna dag gärna vara klädda som kycklingar


i något GULT! :)

Ha en toppenhelg allesammans! Det skall bli fint väder igen så gå ut och spring till exempel! :)
Varma Vårhälsningar från Ulrika!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar